Mia Löfgren leder gruppen som ska åka till Ungern och underhålla på HAW i Papa Dagbok livgardet 21/ 8- 2017

Medlemmerna i gruppen är:
Magnus Rongedal: Sång
Linda Gustafsson: Trummor
Martin Ehntorp: Klaviatur/ Sång

Första träffen live. Från att endast haft gruppkontakt via sociala medier träffas vi äntligen IRL. Låtlistan är klar sen länge, dropbox fixad och många plankningar är färdiga och nu är det dags för pårustning och sjukstuga. Vår käre major och tillika fältis, Görgen Karlehav är den som tar hand om oss under dagen vilket känns tryggt och bekant. Startar upp med ”sjukan” där vi som alltid blir vänligt mottagna av både läkare Janne som bedömer oss och sjuksyrror som är fenomenala inom nålprecisionens konst. Vi som är födda mellan 1971-81 fick en påfyllnadsspruta av MRP ( mässling, röda hund, påssjuka) ”less is more” var tydligen på modet redan då. Sen bär det av till förrådet vilket går som en dans. Möte och lunch med föreståndare Marianne på soldathemmet som är intresserad av att samarbeta med oss under kursverksamhet. Efter lunch är det gruppmöte och tid för att ta upp funderingar samt för soldathemsshopping ( ja det finns en liten shop där som är väl värd ett besök om man gillar armyclothes) sen är Görgen tillbaka från sitt möte för att ta oss till lektionssal för repetition av HLR. Mycket bra. Tillbaka till logement, uniform på, fototagning, uniform av och sen är dagen slut. Tack för idag.

Det kommer att bli kul det här! Kram så länge kamrater.
/ Majorskan.

REPDAGAR:
Nu är repen igång och det låter fantastiskt. Nytt repställe, som förutom att ligga centralt har allt vi behöver samt även är mycket schysst inrett i en ngt industriell tappning. Efter lunch dansar råttorna på bordet då katten ( jag)är tvungen att leverera närvaro på ett annat ställe. Om ngt rasande roligt händer under denna tid så uppdateras detta i nästkommande dagbok

Vi var alla både förberedda, förväntansfulla & taggade som samlades vid MFG-studios en skön tisdagsförmiddag sista veckan i augusti. I 3 dagar skulle vi prata, klura & musicera ihop. Efter ett upplock av prylar där martin vann ”mest prylar”-tävlingen överlägset. Nästan lättare att säga vad han inte hade med sig 😉 . Det flöt på bra på en gång och innan vi visste ordet så var det dags för lunch och Linda fick styra mat-skutan och styrde den mot italien. Efter lunch så var det fullt ställ till kl 17 då vi bröt för dagen och alla for hem trötta men glada.
Dagen efter så såg scenariot likadant ut med den skillnaden att undertecknad hade en djup önskan att testa gnarly burgers och det mumsades in under trevliga former. Vissa låtar är ju svårare än andra och tex fantastiska life on mars som Henrik och Magnus sjöng fantastiskt bra repades intensivt och till slut så satt den. Likaså Symphony med Zarah Larsson och Laleh´s få vara mig själv som Mia gjorde strålande tog sin tid men på ett positivt vis.
Dag 2 så kom våran ljudtekniker-darling Reine på besök och fick lyssna och förbereda diverse mail-frågor och andra AV-beröringspunkter, den kvällen avslutades med tapas-häng och vi åt & drack gott och skrattade gott ihop.
Dag 3 var det dags för ”köket” att glänsa dvs trummor & bas som Linda & Lasse sköter med den stora & svängiga äran.
Over´n out!

Torsdag 7/9
Idag fyller våran gitarrist Thomas Granestad år! Vi skulle besöka en skola på förmiddagen, vilket mottagande vi fick! Födelsedagstårta o gattishatt blev det för Tomas. De 15 svenska barnen fick under ledning av bröderna Rongedal lära sig Justin Timberlakes låt ”Can’t stop the feeling”, både sång o koreografi, som sedan framfördes av oss alla inför resten av skolans elever. Hela konserten var helt magisk, barnen var lyriska! Vilken publik. Svårt att förklara i ord, att känna sig så välkommen o uppskattad, se glädjen i deras ögon, helt otrolig känsla.

Efter en god lunch stack Mia, Reine och Lasse iväg på möte inför vinfestivalspelningen på söndag, medan vi andra började bygga upp scenen vid Papa Support. Allt färdigställt inför fredag o lördag gig i tältet!

En härlig cykeltur in till stan blev det på kvällen, Thomas fick såklart välja restaurang 🙂
/Linda Gustafsson

Fredag 8/9
Fredag morgon i sol, härligt! Eftersom vi riggade duktigt igår fanns möjlighet till sovmorgon för den som ville. 4 av oss fick massage under förmiddagen. Vi cyklade in till stan för lunch, vi har hittat några bra matställen nu i Pápa.
Tillbaka på Pápa Support för soundcheck inför kvällens gig för svenskarna som bor och jobbar här. Reine har berett oss med ett för mig nytt monitorsystem där en sköter nivåer själv via en app, riktigt bra för oss med in-ear?!
Lite funderingar hur vi ska få till ljudet på bästa sätt i tältet.

Ombyte från civilt till uniform.

Kl 18 startar svenskkvällen med grill och annat gott, typ 70 förväntansfulla gäster. Vi gör 1 inpass under middagen, sen gör vi ett 1,5 timmes gig till gästernas förtjusning.
Mingel med gästerna efteråt och vi avslutar dagen med en bra backspegel, delar tankar och känslor med varann på ett väldigt fint sätt.
Glad och tacksam att få dela detta med denna fina grupp medmänniskor.
Nu blir det gôtt med lite sömn.

Lördag 9/9

Kära dagbok,
dagen började med gemensam frukost som innefattade bananpannkaka, omelett mm. omsogsfullt tillagat av Granestad. Somliga dök upp utsövda och andra hade lite sviter av en karaoketrubadur som underhöll på hög volym på en, till lägenheterna, närliggande bar.
Samling efter frukost i uniform med basker på.
På flygbasen (själva orsaken att Sverige är på platsen) sammanstrålade vi med bl.a. svenske flygvapenchefen. Vi blev briefade i en konferenssal om hur samarbetet med andra nationer fungerar och Svenskarnas liv i Pápa.

Därefter en visning av en 300.000.000$ flygmaskin vid namn C17. STORT PLAN och glittrande ögon på imponerade fältartister!

Lunch med efterföljande glass och kaffe.
Eftermiddagen bjöd på rep tillsammans med kvällens gästartist Simon. Han kom under kvällen att göra succé bakom trummorna.
Till resans huvudevent kräftskivan kom folk från alla möjliga nationer som Sverige samarbetar med här på HAW i Pápa. Fältartisterna blev introducerade av självaste flygvapenchefen och underhöll (naturligtvis) på den allra högsta nivå.

En smula trötta men med stor portion lycka somnade vi nog allihop gott!
Tack och hej leverpastej!

Söndag 10/9
En hyffsat tidig morgon med gemensam frukost för de som ville för att vid 09:00 ta itu med packning av riggen. Tack särskilt Lasse, Martin och Grane för allt nattarbete!
Dryg timme senare är allt klart för att senare köras upp till Pápa slott för dagens gig på stadens Vinfestival. Alltså fri förmiddag och lunch. För några av oss innebar det termalbad, för mig massage och sedan lugn o ro ta mig upp till stan för matbit. Om mina fötter hade haft mun hade de sjungit kanon för massören – ljuvligt!
Martin o jag hittade tillbaka till ett bra ställe för lunch och fler o fler av oss anslöt. Det blev ett skönt häng innan riggardags vid slottet. Mitt bland alla stolta vinproducenter på torget står ett stort tält med en generös scen, så rodderiet gick snabbt och med Reines proffsiga guidning lät allt snart perfekt.
Alltså dags för stadens bästa glass!
Hem till Pápa Support för förberedelser (lite eget rep på de få låtar vi hittills inte spelat), omklädning och upp till centrum igen vid 19. Mycket folk och fin stämning och där vi enligt mig gjorde vår klart bästa spelning. Snyggt, tight och massa energi gjorde hela tältet till festival. Vi kände igen våra svenska supporters förstås – stort tack till er! Kul också att få ung som gammal Pápa-invånare i svängning. För svängde gjorde det!
Foton med slottsfrun på hennes balkong och roliga selfies till höger och vänster. Sedan effektiv och snabb nedroddning för att få något i magen (potatiskaka med vitlöksyoghurt, köttstuvning och mycket ost t ex) Kul att hinna med lite festivalstämning!
Buss och packbil ut till flygbasen vid 21:30 för att lasta i containrarna i mörkret. Bilarna fungerade som belysning och allas mobillampor underlättade. Jag själv är typ ett lågvattenmärke vad gäller logistik och rumsuppfattning vilket verkligen behövs i de trånga containrarna, men som tur är är vi olika. Djupt imponerad av resten av gänget! Frågetecken på brorsan…
Äntligen klara upptäcker vi att vår buss helt enkelt är utan el… och startkablar… Tomas Kling (Pápa Support) for runt med packbilen på flygbasen i hopp om att få tag i startkablar men icke! Under tiden låg vi andra i mörkret i gräset och likt lägerungdomar ordlekte oss glada!
Jag tänker att den förmågan att snabbt kunna växla mellan fokus på sin uppgift och att helt bara slappna av är en väldigt bra egenskap som fältartist. Och i alla stunder vi är i varandras sällskap så bygger vi på gruppdynamiken som i bästa fall ger plats för både högt och lågt samtal och ibland bara jävligt kul! Tack för det!
Bussen får helt enkelt stå kvar på basen och vi packar in oss i det nu tomma packutrymmet bak i packbilen. Lägerungdomar liksom… Och varför inte köra en backspegel där och då? Absolut.
Väl tillbaka hemma igen syr Mia och vi ihop reflektioner och intryck.
Med sista giget bakom oss och sista kvällen tillsammans sitter jag med känslan att det här har varit en otroligt fin och rolig mission. Kontakten med Pápa support har varit toppenbra och välviljan har stått som spön i backen. Så mycket härliga människor!
Öppenhet och ärlighet med mycket värme mellan oss fältartister gör också att jag tror på själva idén med Fältartisterna och att vi kan sprida det vidare till de vi möter. Det funkar!
Glad, trött, tacksam och lite känslan av att det här äventyret tyvärr snart är över säger jag ett stolt godnatt! Fy f-n va vi är bra!