Fältregissör Nina Söderquist ledde gruppen som underhöll soldaterna
i Mali under mars månad 2017.

Hela gänget tilsammans med personalchef Niklas Falk

Fredrik Karlberg, trummor
Christoffer Gustafsson, ljud

Dagbok lördag 11 mars 2017

På väg till flygplatsen med transfer a la försvarsmakten i Mali

03:45 sätter jag mig i taxin påväg till Arlanda och min första mission Mali 05 är igång. Känns fantastiskt kul att få åka iväg och uppleva det jag har fått höra av alla fältartisterna som varit iväg, men också av dom militärer man har pratat med som sett oss.
Framför allt också själv nu, få möjligheten att bidra till trupperna på plats.
Resadagen händer det ju inte så mycket än att resa. Våran resaväg blev via Paris, där vi hade ca 6 timmars väntan. Väl på plats i Bamakos flygplats så tog det sin lilla tid att få våra saker.
Men sedan bar det av i två pickups mot Campen Midgård.
Inkvartering lite genomgång, sedan blev det puppan och sovdags.
Lt Karlberg

Dagbok söndag 12 mars 2017
Uppstigning 07:45. Det kändes skönt att vakna upp i tälten och känna värmen efter alla månader av kyla i Sverige. Efter en mysig frukost med ägg, kaffe och frukt gick vi vidare till NSE:t och Kn Mats Kjellberg gav oss en briefing om läget här nere samt allmän info. Alla utom jag begav sig sedan på ”mangoturen”, 4,5 km i värmen. Själv så satt jag i skuggan och pratade med några av killarna som hade lite ledig tid. Det var mycket intressant att höra deras upplevelser om deras tid här nere.
Det är ca 35 grader i skuggan och med all klädsel blir det extremt varmt. När gänget var tillbaka satt vi och pratade om lite upplägg inför kvällen sedan blev det lunch.
Vi gick sedan till Welfare där det finns både ett PX och AC för att låta kroppen kylas ner.
Efter många timmars vila åt vi en snabb middag innan vi gjorde vårt första gig här nere, helt akustiskt då vi inte har tillgång till något PA.
Ca 12-15 svenskar och nästan lika många Holländare satt och lyssnade så vi fick ta det mesta på engelska.
Nu är det dax för sängen och vi ser fram emot en lika kul dag i morgon!
Over and out
Lt Conte

Dagbok måndag 13 mars 2017
Hettan dallrar tungt i luften och alla arbetar utifrån sina givna order. Vi fältartister har order om vila och återhämtning idag och det är det vi ägnar oss åt fram till nästa gig som är ikväll 19:00.

Allmänna feelingen här nere är samlad och ingen sticker direkt ut. Rutiner är räddningen i detta extremt varma klimat nära ekvatorn.
Vi sover kvinnor och män för sig och var och en har sin egen myggnätspuppa uppspänt över sig som en himlasäng.

Eftermiddagen betades av med gymträning och förberedelser inför show.

Kvällens gig bestod av en väl sammansatt musik-quiz blandat med Fredriks magi. Publiken var go och pepp å förlängde vår show genom att önska låtar efter showslut. Mycket trevligt eftersnack med några från insatsstyrkan som dröjde sig kvar.
Ikväll har vi packat allt och 06:00 ringer klockan i morgon bitti. Då far vi vidare mot Timbuktu.
Lt Ellinor Asp

Dagbok tisdag 14 mars 2017
Dagen startade tidigt med frukost och städning av förläggningen inför avfärd mot Timbuktu. Vi begav oss till den nybyggda flygplatsen i Bamako, nybyggd med med en något lägre standard än vi är vana med.
Vi hade en liten utmaning att få med allt bagage på flighten, 20kg + 5kg handbagage var tillåtet.
Själv hade jag 3×25 + 15kg handbagage, ibland måste man tulla lite på reglerna…
Rent tekniskt visade det sig inte var något problem alls, vi fick flyga C?? Hercules, last-version med stolar monterade på pallet.
Vi hade utan problem kunnat få med en bil eller 2 på flighten.

Vid ankost till Timbuktu möttes vi upp av vår POC Kn Falk. Mottagande var över förväntan, vi fick genast ett fullspäckat schema med Spelningar och aktiviteter varje dag. En liten snabb rundtur med slutdestination i vår förläggning, i Timbuktu bor man i tält med egna puppor, (tält i tältet ca 2x2m).
Vi han inte mer än öppna våra väskor innan det var dags för lunch.
Ryktena som florerar om den dåliga maten i Timbuktu visade sig vara väldigt överdrivna. Visst var det lite begränsade råvaror men helt ok mat. Det hade dock gärna fått funnits mer frukt och grönt.
/1LT Gustafsson

Dagbok onsdag 15 mars 2017
FÖRBEREDELSER INFÖR FÖRSTA UPPTRÄDANDET

Under förmiddagen byggde ”Harry” och killarna från transportavdelningen upp scenen utanför Welfarebyggnaden, varpå mina kollegor kunde repetera. Värmen gjorde det betydligt jobbigare för dem än det skulle varit i Sverige. Aldrig sett så svettiga musiker. Då har jag ändå sett jättejättesvettiga musiker. Själv satt jag i en soffa i skuggan, drack kokosläsk och ropade uppmuntrande saker till dem. Jag tror det uppskattades. ”Bra spelat” kunde jag tex säga. Kan ha gett dem den där extra energin de behövde där de kämpade i 60 graders hetta.

De hann i tid. Kl 19.30 satte vi igång med första uppträdandet. Vi valde att uppträda på engelska så att även utländska campbesökare skulle kunna hänga med. Och det gjorde de!
Det blev musik, magi och skämt i runt två timmar.
Efteråt minglade vi lite och lärde känna ännu fler på campen. Niklas Falk höll ett vakande öga och vattnade oss med läsk före och efter spelningen. Innan sängdags gick vi till mässen och tryckte i oss kvällsmat. Nu är vi igång!
/Fredrik Andersson

Dagbok torsdag 16 mars 2017

Fältartisterna fick hedersutmärkelse på ett mkt uppskattat besök en kväll hos Ghanas armé

Frukost 07.30 med den dagliga gröten och en frukostkorv.

Idag var dags för våran quizkväll. Men nu tänkte vi utöka quizet lite från det vi gjorde i Bamako. Vi slog oss ner i den härliga morgonvärmen och började spåna på lite fler frågor och även en sångtävling kom med mitt i allt.
Efter de vart det dags att besöka ingenjörskompaniet Ghana och det blev vårt första besök ute på storcampen.

Ghanas camp var väldigt välgjord med betonggångar runt barackerna och även mycket grönska, odlade tomater m.m. Det här kompaniet bygger ju också camperna runt omkring, så dom har ju möjlighet att göra lite extra trevligt.
De som slog mig mest när vi besökte Ghana var gästfriheten och öppenheten för nya gäster.
Man kände sig väldigt välkommen och glädjen runt omkring alla på plats, var så energifylld av positivitet. Inte alltid man stöter på det, där av också att det blir så tydligt att man rycks med i den fantastiska energin.

Efter lite rundvandring så gjorde Fredrik A en bejublande close up magic show, succé!! Ljudnivån höjdes rejält!
Ellinor sjöng en Marley låt a capella, och allsång uppstod över det vanliga.
Innan vi tackade för oss så blev det ju såklart ett antal foton som skulle knäppas, helt underbart!
Träffen med Ghana gjorde min dag betydligt rikare!!

Åter till svenska campen och vi körde på ett rätt fullspäckat schema för att få ut så mycket som möjligt av veckan. 82 grader i solen, men det var inget som stoppade oss!

Fortsättning på dagen blev att besöka våra egna enheter, och även där ska tilläggas ett fantastisk bemötande av alla vi besökte. Man märkte också hur kul dom tycker det är när någon ny kommer och är intresserad att lyssna på vad dom jobbar med. Positiv effekt!

Sedan var det dags att dra igång quizkvällen. Blev en bra uppslutning av lag och en kanonstämning under kvällen. Quizet fick avgöras med våran sångtävling vi hade haft innan i quizet som en liten avstickare i programmet. Några lag fick lika poäng, så en representant för varje lag fick komma upp. Även detta moment som avslutning att kora ett vinnande lag, blev en succé!!

Mycket händelserik dag och många intryck, gick jag och la mig i min puppa med ett leende!
Lt Karlberg

Dagbok fredag 17 mars 2017
Som vanligt vaknade jag tidigt och gick direkt till frukosten. Morgonen här är magisk! Alltid klar himmel, sol och lite bris. Riktigt ljuvligt!

Efter frukost begav sig gruppen till El Salvadors Camp för besök.
Där gjorde Fredrik en mkt bejublat trollerishow och sedan fick gänget en breafing om hur El Salvador arbetar av El Capitan via översättare. De blev bjudna på en mkt god lunch, fisksoppa och Karlberg bangade att äta upp hela sin portion trots att han fått den finaste biten på fisken, hela huvudet.

Ellinor och jag stannade dock på S1-office
och förberedde låttexter inför kvällens allsång. Micke hjälpte oss med en snygg framsida och vi blev precis klara till lunch.

Efter lunch gick Ellinor och jag till kapellet för att möta upp Ville, en finsk traumakirurg, som även är metallgitarrist! Vi repade in ”fear of the dark” och the trooper som han ska gästspela på under det stora giget på lördag.

Efter det blev det soundcheck inför kvällen och sedan middag och ombyte innan gig.

Fredrik startade upp giget med en, som vanligt grym standup show och sedan startade vi allsången och det blev en mycket trevlig kväll med sång och skratt! Vi hade en bra blandning på låtar med allt från ”en kväll i juni” till ”Lady Gaga” .
Fredrik Karlberg, vår ”pinkie” hade skrivit ihop en liten hyllningstext till förbandet spm blev mkt bejublad.
Efter nedroddning och lite snack med vissa av killarna i förbandet. Nu ska det bli skönt att sova!
//Lt Conte

Dagbok lördag 18 mars 2017

Supercamp giget på en av de högsta scener vi någonsin sett. Byggt av världens bästa killar från ”REP”

Uppe med tuppen och byggde superscenen inför kvällens efterlängtade storgig. Tre stycken containrar ca tre meter höga, placerade i en T-formation med kamouflagenät och coola militärdetaljer. Med frysta vattenflaskor under armarna och i bh-n, samt vattenindränkta kepsar, klarade vi oss riktigt bra i den extrema värmen som denna dag var 82 grader i solen!
Nina gjorde en historisk entré i en skylift som hissades upp bakom scenen till publikens jubel.
Fältartisterna positionerade sig på den mäktiga containerformationen med sina instrument (som vapen) och sjöng ut över ökenvidderna med ca 500pers i publiken. Vi svettades och sjöng ut all vår kärlek till vårt svenska förband samt till El Salvador, Nigeria och Ghana som hade slutit upp till spelningen.
Containerscenen var lite väl hög för att göra ett stagedive utan fallskärm men vi kände oss som riktiga rockstjärnor så nära himlavalvet man nånsin kan komma med ett riktigt härligt gensvar från publiken.
Lt Ellinor Asp

Dagbok söndag 19 mars 2017
Efter frukost var vi inbjudna till morgonbön hos Ghanas Ingenjörskompani.
Morgonbönen var betydligt mer livlig än vi räknat med; sång, dans trummor och karaoke. Hela kontingenten var framme med sin kameror, alla fotade alla, det var selfies och groupies i säkert en timme. Som avslutning visade de upp en klassisk afrikansk dans ute på deras camp.

Efter lunch hann vi med ett besök hos bombgruppen, Fredrik körde en kort föreställning, med lite ”close up magic” det uppskattades väldigt av gruppen, efteråt blev det förevisning av deras materiel och uppgifter. Några av oss passade på att kliva in i den gigantiska bomb-dräkten.

Efter middagen deltog vi i ett korum tillsammans med pastor Lisa. Det blev en kombination av musik och predikan under temat: Bekämpa Mörkret.
Några av det mer otippade låtarna som spelades i kapellet var ”Fear of the dark” och ”Enter Sandman” utöver de mer vanliga klassiska psalmerna.
Kapellet var välfyllt, vi fick till och med besökare från Ghana.

Som avslut på kvällen var vi bjudna till Ghanas mäss där de anordnat en fest för oss fältartister. det bjöds på dryck med tilltugg i form av kyckling och nötter. Hur gott som helst. De bjöd på oerhört mycket glädje och generositet, fantastiskt öppna, glada och trevliga människor.
Festen avslutades med några timmars dans och karaoke.
Hela upplevelsen hos Ghana var så långt ifrån det lite försiktiga Sverige man kan komma.

Vi lämnade Ghaneserna fulla av positiva minnen.
/1LT Gustafsson

Dagbok måndag 20 mars 2017

Fredrik A gör ett bejublat uppträdande på flygplatsen hos El Salvador efter en rundtur av deras helikoptrar

Efter frukost stannade jag kvar i köket och gjorde ett uppträdande med close up magi för kökspersonalen vid bordet där de ätit frukost. Därefter fick vi en briefing inför hemresan. Kl 9.30 gav vi oss av mot El Salvadors camp, då de gärna ville visa oss runt lite mer än vi hann med förra gången. Vi fick pilla lite på en av deras helikoptrar och umgås lite med piloterna. Besöket avslutades med att jag gjorde en liten show i hangaren, fotografering och mingel.
Efter lunch mötte jag upp campens utländska personal i kapellet, bjöd på en show och snackade lite efter.
För mig blev det en fullmatad dag med många inplanerade påhälsningar, (Niklas Falk har en framtid som komikeragent) men jag hann ändå med att göra de andra Fältartisterna sällskap på en liten promenad till PXet, där jag åt en glass och drack en Cola light. Fick skynda mig tillbaka så jag hann till min show som var inplanerad kl 15 för HF. Det märktes att de hade koll på logistik: alla var på plats i god tid, riktade åt rätt håll. Man skrattade effektivt på rätt ställen, och upplöstes omedelbart efter färdigställd show. Proffspublik.
Eftermiddagen gick sen åt till städning och avrust. Framåt kvällningen anordnades en liten tillställning för personal som gjorde sitt första utlandsuppdrag, och de bjöds på dryck och sällskapsaktiviteter. Vår trummis Fredrik Karlberg representerade Fältartisterna väl i dessa.
Jag gjorde sen mitt sista uppträdande för gänget i Bravo Tango, som bjöd mig på kakor.
En väldigt lyckad sista kväll på Camp Nobel.
/Fredrik Andersson

Dagbok 21-22 mars 2017
Summering av Kn. Söderquist.

Uppstigning 05,30 Sharp o snabb inlämning av tvätt och resterande utrustning.
Efter en snabb Våffel-frukost vägde vi in vårt bagage och lastade detta för transport till flygplatsen… Fältartisterna=övervikt!

Vi tog avsked av vår underbara POK, HR chefen Niklas Falk som gjort vår tid här nere otroligt händelsefull o minnesvärd. TACK!

Det hade även samlats fler från campen som ville vinka av Fältartisterna o det blev ett känslofyllt farväl.
Transport till flygplats och bordade planet.
Väl i Bamako tog Ivan, Samir, Christoffer m fl (NSE/Travel/MOVECON) emot.
Uppsittning i bussarna mot camp Midgård.

Vila, lunch och de sista förberedelserna för hemresan. Fältartisterna utnyttjade tiden med att skriva klart dagboken, koppla upp oss på internet efter 15 dgr av total internet torka.
Vi passade på att gå ut o kika på en lokal marknad och DUSCHA. I ”Tim” var det 2 tryck som gällde, totalt 40 sekunder vilket gör det helt omöjligt att tvätta håret, iaf för undertecknad men i ”Bam” får man 4 min dusch och det kändes som en evighet.
Några passade även på att bättrade på brännan från skär till djupare röd.
Sedan dax att åka ut till flygplatsen o boarda planet för flygresa hem.

Landade på tid på Arlanda o hämtade ut allt bagage. Taxiresan hem kunde inte gå fort nog tills jag var hemma o kunde krama om min dotter.

Sitter o reflekterar över vad vi varit med om och det är så oerhört många intryck. Det kommer ta tid att smälta som det alltid gör med Fältartistmissioner och jag känner en stor ödmjukhet inför vad jag har och det jag fått uppleva.
Ord räcker inte riktigt till att beskriva min tacksamhet mot den svenska truppen som så varmt tagit emot oss och delat sin vardag med oss. TACK!
Min kontakt Niklas Falk, du är otroligt och jag har dej att tacka för så mkt. Stort hjärta som vill alla väl. Jag önskar alla regissörer kunde få dej som POK- du är BÄST! Tusen tack.
Å om du nånsin får för dej att sluta i försvarsmakten får du gärna bli min manager- alla dar’ i veckan.

Stort Tack till Mats Karlsson på HKV som backat mej med all info jag har behövt o pedagogiskt svarat på alla mina dumma frågor.

Till Min Fältartistgrupp ”MALI 05”:

Sofie:
Du underbart härliga tjej som lyste upp dagarna för oss alla. Det sitter ”aldrig fast” med dej utan du fixar o löser uppgifter med ett leende trots att du inte kände dej helt kry alla dgr. Underbar humor och ”ägg å bacon” kommer för alltid ha en speciell innebörd efter detta.
Du är så Musikalisk o growlar så vuxna män gråter. Å icke att förglömma hur du sätter blodet i rullning hos den El Salvadorianske Kommendanten.

Christoffer: Min klippa!
Du lugna, trygga, superhärliga kille. Du har avlastat mej enormt med den tekniska biten vilket jag är dej evigt tacksam för. Du skruvar ljud så det är en fröjd att sjunga. Du tar det lugnt i alla lägen och jag har verkligen stormtrivts i ditt sällskap. Kul att även ha delat alla studiebesök ihop. Detta är absolut inte sista gången vi jobbar ihop, du är bäst!

Ellinor:
Jag önskar jag kunde besitta hälften av all din energi. Din musikalitet är enorm och det har varit en fröjd att dela scen med dej.
Det blev inga ”Stage dive’s” denna gången men den som väntar på nåt gott…
Å även om jag ”hyssjat å pyssjat” på dej ibland så är du en jättehärlig tjej. Sluta aldrig vara den du är!

Fredrik A:
Det är inte första gången vi camperar ihop du o jag och det är ju av en anledning. Du är fantastiskt proffsig och levererar alltid 110%. Du är flexibel och jag har skrattat så gott tillsammans med dej. Din råa stand-up och fingerfärdig close-up är en fröjd att bevittna å jag är så glad att du denna missionen fick fin plats att ”skina”. Du ger mej kloka råd och insikter och är ett enormt fint stöd, Tack!

Fredrik K:
Jag hade på känn att du skulle få uppleva en riktigt bra första mission och så rätt jag fick. Den blev SÅ maxad!!! Vad vi har fått uppleva och jag är speciellt glad för din skull. Du är en klockren fältartist, musiker, vän och det har varit en ära att leda din ”pinkie” vända superhärlig att hänga med och lätt till skratt. Du rockar så fett Freddan och tack för allt!

Alltid så otroligt sorgligt att lämna människor jag tycker om och jag kan med övertygelse säga att denna mission ”Mali 05” varit en av mina absolut bästa missioner.
Jag har kört stenhårt med min grupp och vi har levererat uppskattad underhållning i stort sett varje dag.

Det har som alltid varit lärorikt som ledare över min härliga grupp, händelsefulla dagar med maxade intryck. Å värmen… har aldrig upplevt nåt liknande.
Vi har fått träffa Ghana, El Salvador, Nigerias soldater på deras egna camper och fått känna deras gästfrihet. De har delat ut hedersutmärkelser som tack för våra besök.
Vi har fått en stor inblick i de svenska soldaternas vardag vilket känns stort.

Jag är stolt över att få representera Sverige och hoppas innerligt vi gett alla på missionen ny energi att köra järnet tiden som är kvar.
Det blev inga patruller denna gången så jag hoppas få återvända till Mali framöver för ett nytt försök.