Dagbok – Ungern HAW 2018
Mikael Johansson ledde gruppen som åkte till HAW i Pápa, Ungern i september 2018.

Fältartistgruppen till HAW, Ungern 2018

Åsa Lundman: Sång
Mikael Martinsson: Klaviatur

Repdagar i Stockholm 17-19 augusti 2018

Äntligen var det dags att komma igång på riktigt med förberedelserna för vår insats vid HAW i Ungern. Mailen har gått varm eftersom medlemmar i gruppen finns i olika delar av landet, men större flertalet av oss lyckades faktiskt ses under sommarkursen i Höllviken så vi har hunnit ”känna på” varandra lite. Jag har haft nöjet att kursa och spela med samtliga, men flera av dem hade aldrig träffats innan det blev klart att vi skulle åka till Ungern tillsammans. Alltid roligt att få sammanföra nytt folk!

Att få ihop dagar för rep och Livgardet var lite spännande med tanke på avstånd och en helt grön fältregissör i undertecknad, men till sist hittade vi lämpliga dagar. Jag reste ner kvällen innan, flygtiderna från Norrland är inte optimala under sommarmånaderna. Skönt att vara på plats och känna in lugnet lite.

Lördag morgon träffades vi vid replokalen, Åsa som ordnat med nyckeln tog emot oss och efter lite funderande hittade vi rätt hiss och rätt dörr till lokalen! Efter en stund var alla på plats, utom de vi saknade för dagen; vår trummis Johan och vår tekniker Reine. Första dagen använde vi till att finslipa former och arr på låtar, öva på stämmor och repa igenom låtlistan. Efter repdagens slut sprang jag och Martinsson på Johan och hans flickvän, tillika fältartist, Johanna. De flyttar upp till Stockholm från Skåne just denna helgen och vi passade på att inta gemensam middag innan det var dags att sova och ladda för andra repdagen.

Söndag var vi äntligen hela gänget på plats, Reine kom ner från Karlstad för att lyssna in bandet och diskutera olika både tekniska och logistiska lösningar inför avresa. Han fick även bli vår expert på Ungern eftersom han även var med på fältartistinsatsen till HAW under hösten 2017. Härligt att ha med sig någon med erfarenhet! Låtarna satt fint efter intensivt rep och vi var mer laddade än någonsin för att få komma oss iväg.

Som debuterande fältregissör är det mycket att hålla reda på men till slut fick vi äntligen klart att vår dag på Livgardet skulle infalla samtidigt som övriga två fältartistgrupper inför höstens insatser. Så efter rephelgen var vi glada att veta att vi snart skulle få ses igen!

/Kn Johansson

Livgardet 3 september 2018

Efter många dagars planering, många samtal och ännu mera mail, messenger och sms så är jag på väg till LG för att träffa hela gänget som ska åka till Ungern 2018. Något senare ankomst än beräknat för min egen del, men känner stor glädje när jag möter upp dom som anlänt, som jag, kvällen innan. Vi lyckas efter några om och en del men hitta mat till oss i sista sekund i centrum.

Vilket glatt gäng som sammanstrålar på morgonen! Lycka! Med lagom takt gör vi det som behövs på sjukstugan och några ur gänget passar på att vaccinera sig med det som saknas i gula häftet. Vi hinner diskutera skillnaden på att åka till en icke krigszon och som andra grupper ur fältartisterna gör samtidigt som oss, rustar på för krigszoner. Vi är samtliga enade om att det känns skönt att åka till en icke krigszon. Och samtidigt prata om att vi gör skillnad även i Ungern där våra soldater jobbar på ett annat sätt fast med samma mål som andra i som försvarsmakten.

Efter allt detta så är det dags att gå till förrådet och hämta ut utrustning. Och ja, det blir problem och mycket galna saker som är med i den packlistan. Till slut är vi fullt rustade och inser att vi nog kunde skippat flera saker. Vi splittrar på oss, jag och Mikke drar till Uppsala för att möta upp lastbilstransporten med allt ljud/ljus som ska fraktas till Ungern om några dagar och vi kände båda att vi behövde vara på plats där.

Allt gick otroligt snabbt och smidigt så efter ca 40 minuter i Uppsala så kunde jag åka mot Karlstad igen.

Ser fram emot att åka med detta gäng till Ungern!

/Lt Reine

Tisdag 11 september 2018

Tisdagen den 11/9…egentligen ett tragiskt datum.

Men IDAG är dagen då det hela drar igång för de flesta av oss( gäller då inte Kn Johansson och Lt Dahlberg som jobbat med detta sen länge). Min lilla resa börjar förväntansfullt och behagligt med taxi som tar mig hemifrån Falkenberg till Halmstad City AirPort. En fruktansvärt tråkig flygplats…

Några få personer på planet och en liten chokladbit i magen gör resan riktigt bekväm. Väl framme i Bromma så är jag först vid bagagebandet och får naturligtvis vänta längst på mina väskor. Taxin väntar och tar mig till Scandic Uplandia i Uppsala. Checkar in och väntar sen på Kapten. När han väl checkat in så blir det en Burgare på BK. Smaskigt!

Tillbaka till hotellet och sen somnar jag in efter ett avsnitt av Mc Gyver! Vi ses imorgon…Zzzzz

/Lt Martinsson

Ps. Så här kan en dag se ut innan själva uppdraget drar igång! Ds.

Onsdag 12 september 2018

Klockan 07.27 hämtade taxin upp mig och Julius och tog sikte på Uppsala Garnison. Efter lite väntan kunde vi lyfta runt klockan tio. En underbar flygresa, trots flygrädsla från min och Gottbergs sida. Mestadels tack vare den fantastiskt trevliga lastmästaren Peter som tog hand om oss med bl a kaffe och kaka. Undertecknad fick även sitta med i cockpit under landning vilket var en ny och grym upplevelse!

Väl på plats i Papa började packningen av utrustningen som hade åkt ner innan oss och stod och väntade. All utrustning togs till Papa Support, och det som skulle användas på skolgiget dagen efter åkte in i bilen igen. Därefter väntade middag inne i stan som vi nådde med cykel. Kvällen ägnades åt att gå igenom kläder och bedöma baskerstukning, samt genomgång av morgondagens låtlista och upplägg.

/Lt Danving

Vacker utsikt från flygplanet på väg ner till Ungern.

Torsdag 13 september 2018

Vår första morgon i Pápa. Upp tidigt för avfärd mot QSI International School of Pápa. Vi hann precis rigga upp i gympasalen och soundchecka snabbt innan barnen började strömma in.

Först hade vi nöjet att träffa och hälsa på de svenska barnen som går på skolan. Nästa timme kom sedan alla eleverna på skolan och deras lärare. Vi hälsade välkomna med ”Shut up and dance with me”! Dagens absoluta höjdpunkt kom i starten på andra låten Roar då barnen störtade upp och dansade. Dansen höll intensivt i sig i fyra-fem låtar och sedan andades vi alla ut i ”Free Fallin´” innan det var dags för slutnumret ”Wake me up” av Avicii som de svenska eleverna framförde tillsammans med oss. Gästade gjorde också eleven Simon på trummor och vi hoppas få höra mera av de svenska eleverna på scen med oss längre fram i veckan.

I riktig högsommarvärme riggade vi hela resten av eftermiddagen/kvällen i tältet på Papa Support inför helgens spelningar. Middag vid torget i stan och efter det ett mysmöte med planering inför morgondagen och backspegel.

Vi känner oss så väl emottagna. Somnar glada och förväntansfulla inför morgondagen som förutom vår första kvällsshow även innehåller ett besök på Pápa Air Base!

/Lt Birgitta

Riggning inför spelning för eleverna på QSI i Pápa

Fredag 14 september 2018

Molnen utanför vårt köksfönster glöms bort när en av våra ”Mickar” stiger upp med Goodnight Sweetheart. Skramlade ägg och den numera sedvanliga morgonpsalmen av nästa Mikke gör även denna morgon fantastisk.

Nästa uppdrag på dagordningen är studiebesök på flygbasen i Papa. Efter en Powerpointpresentation får vi gå ut och känna på ett C17 tillsammans med pilot Håkan Syrén. Håkan berättar allt han får berätta som vi vill veta och kommer på att fråga. Johan Danvig och jag undrar mest över säkerheten och alla backupsystem som finns.

Dagen far vidare med lunch på Kissétterem. Löksoppa i jättefralla varvas med syrade grönsaker och svål.

Efter lunch bar det av till Interspar för att bland annat inhandla Erős Pista, en fantastisk paprikasås som tidigare ungernresenärer gjort beställning på. Den passar till all matlagning.

Kvällen börjar närma sig och vi gör oss klara för BBQ-fest för de svenskar som är här nere. Veckans andra gig av totalt fyra och första giget av två i tältet på Papa Support. God mat, fantastisk publik och underbara fältartister fyller tältet.

Kvällen avslutades med backspegel i ”storstugan”.

/Lt Gottberg

Dagens studiebesök – Boeing C17 vid Pápa Airbase/HAW.

Lördag 15 september 2018

Lördagen började med en härlig frukost innehållandes bland annat Micke Gottbergs fantastiskt skrumlade ägg. Därefter blev vi upphämtade av Mikael Eriksson från F7 för att åka tre mil bort till en vingård som låg belägen på en vulkan. Resan dit var intressant eftersom vi då fick se lite annat än staden Pápa. Både miljön och vädret var fantastiskt och jag fick ännu en gång påminna mig om hur häftigt det är att få vara en del av fältartisterna och få möjlighet att göra detta.

På lördags kväll skulle vi spela på en kräftskiva som svenskarna anordnade för personalen på HAW och deras familjer. Det var 330 personer av många olika nationaliteter som var anmälda till festen. Spelningen gick bra och det var riktigt bra energi på dansgolvet under varje låt vi spelade. På några utav låtarna fick vi även tillskott av några svenska elever från skolan vi spelade på tidigare i veckan. Stämningen på festen som svenskarna hade anordnat var riktigt härlig och efter festens slut väntade en god natts sömn på campen i Pápa!

/Lt Bogren

Fullt ös på Pápa Support under kräftskivan!

Söndag 16 september 2018

Morgonen började som vanligt med frukost och sedvanliga morgonvisor som framfördes på gitarr av Mikke Johansson. Därefter packades och kördes lastbilen med all vår utrustning till giget, som dagen till ära skulle framföras för allmänheten utanför slottet i Pápa.

Vi riggade upp allt, körde ett soundcheck och därefter bjöds vi på rundtur i slottet med en guide.
Efter det vilade vi lite för att ladda batterierna inför giget och Mikke blev intervjuad av den lokala TV-kanalen som var nyfikna på fältartisternas besök.

Folk började strömma in på stallbacken och det blev en riktigt bra uppslutning av lokalbefolkningen. De var glada, klappade och sjöng med så det kändes verkligen uppskattat! Efter giget riggades allt ner i vanlig ordning och därefter kördes riggen ut till flygbasen inför resan hem dagen efter. Glada och trötta gick vi och la oss efter en händelserik men det kändes även lite ledsamt att detta äventyr skulle ta slut redan morgonen därpå, då det var dags för hemfärd.

/Lt Lundman

Riggat och klart för konsert på slottsgården i Pápa.

Måndag 17 september 2018

Så var det dags att lämna Ungern, för den här gången. Tror att alla i gruppen kan tänka sig att återvända i framtiden då vi blivit så väl mottagna och behandlade här nere under vår vecka. Stort tack till Tomas och Eva Kling som tagit hand om oss och till Mikael Svensson från F7 som varit stöd till oss under vår insats i Pápa.

Dagen började med avfärd till flygbasen för att ordna med packning. En Hercules skulle anlända under förmiddagen för att transportera oss tillbaka till Sverige och Uppsala. När flygplanet med besättning väl var på plats fick vi veta att värmeanläggningen strulade och fick instruktion att plocka med oss varma kläder in i planet. Till en början var det behagligt i planet men innan vi var framme på hemmaplan hade temperaturen sjunkit till 8-10 grader och det var ett gäng frusna fältartister som klev ut i ett grådaskigt Uppsala. Efter att ha lastat av flygplanet och lastat ljudanläggningen på lastbil som skulle köra den tillbaka till Värmland var det dags att bege sig med taxi och bilar till flygplatser, tågstationer och hemadresser. Alltid smärtsamt med avsked och detta var inget undantag. Själv blev jag sist kvar i väntan på min taxi mot Arlanda och fick en chans att reflektera över veckan som gått:

Mitt första uppdrag som ledare för en fältartistgrupp, och vilken resa det varit! Många nervösa dagar inför avresa, men bara härliga upplevelser som fört oss i gruppen nära varandra. Så glad att just dessa sju fältartister tackade ja till min förfrågan, och jag hoppas att vi får chans att spela ihop i olika sammanhang i framtiden igen.