Fältartisterna har genomfört utbildningar i Ånn under vecka 2.
Utbildningarna som genomfördes var Grundkurs, Fördjupningskurs samt Repetitionskurs.
Nedan följer dagboksinlägg som är skrivna av deltagarna på de olika kurserna.

Söndag 6/1
Inryckningsresa till den Jämtländska fjällvärlden. Några åkte nattåget upp, några åkte flyg, medans några tog sig till Ånn med egen bil.
Väl på plats samlades vi för genomgång av kursveckan samt uthämtning av all mtrl som kommer behövas för utbildningen.

Under kvällen hade några av deltagarna i Fördjupning samt Repetitionskursen fått uppdraget att starta kvällens musikunderhållning. Dessa framfördes på ett fantastiskt sätt, och det dröjde inte länge förrän jammet var i full gång.
De flesta är trötta efter en lång resdag med mycket intryck och nyttig fjälluft, så tidigt sängläge.

Mtrl hämtas i förrådet

Måndag 7/1
06.30 frukost och morgonkaffe. Därefter exercis i 2 cm nysnö som nu täcker den hala isen. Flaggan trasslade sig till slut upp till toppen av stången till ljudet av trumpet. Morgonpasset innehöll info om kursupplägg och därefter ett längre samtal om värdegrund som skapade ett fint samtal. Pyttipanna med ägg till lunch och sen var vi redo för eftermiddagen. GK körde sjukvård. Ja, tournique gör väldigt ont när den dras åt på rätt sätt, vi har provat både på armar och ben. Vi har gått igenom (C) ABCD men E får vänta tills imorgon, vilken spänning. Kaffe och sen var vi redo för kommunikation följt av fys. Skönt att röra lite på sig efter en hel dag i skolbänken. Gryta med ris till middag följt av backspegel som gav fina samtal även det. Repen är nu i full gång inför kvällens underhållning där de 4 grupperna har fått varsitt årtionde, 60, 70,80,90-tal. Kvällen avslutades med en härlig konsert.

Livemusik på kvällen

Tisdag 8/1
En tidig morgon för morgontrötta artister börjas i matsalen med en stadig frukost. Utsikten är bedårande och alla ser fram emot vad dagen har att erbjuda. Grundkursen påbörjade sin utbildning på AK5C, medans Fördjupning och repetitionskurserna hade en kombinerad övning tillsammans med 14:e HVBat.

Alla hade en fantastisk dag, GK vet nu hur man tar isär och sätter ihop delarna på vapnet, och de andra kurserna har fått en inblick och förståelse för hur och varför soldaterna agerar runt oss.

Kvällens show fick en helt galen twist som vi elever uppskattade väldigt mycket, detta då det under en insats kan svänga väldigt fort, och då gäller det att som artist kunna känna av vart nivån för underhållningen bör läggas, och detta med oerhört kort varsel.

FK & RK övar eskort

GK Vapenutb

Onsdag 9/1
Nu var dagen kommen för Grundkursen, dagen då många av deltagarna för första gången skulle skulle skjuta skarpt med AK5. Men dagen blev jätterolig och givande! Instruktörerna var superduktiga och man kände sig trygg genom hela momentet, det var synd att dagen tog slut så fort.

FK & RK fick efter lunch hoppa i skidpjäxor för att bli skjutsade i bandvagnar upp på fjället, därifrån fick de sedan för egen maskin ta sig ned tillbaka till kursgården, en jättehärlig skidtur i medlut i ca 7 km. På vägen hade instruktörerna ordnat med en vätskestation, varm soppa och bulle. Galet gott 🙂

På kvällen var det dags för ytterligare ett nytt scenario, väldigt lite reptid, och sen SHOW!

Tomas mixar
Showtime

Torsdag 10/1
Efter gårdagens sköna skidtur vaknar man idag upp med stel kropp. Ånn bjuder på riktig stockholmsvinter med regn och blåst.

Idag är det den stora ”Showdagen”  på kursen därför ägnas stor del av dagen till att förbereda inför detta. Men på förmiddagen hinner grundkurs med det sista i sjukvårdsutbildningen och vi på fördjupningskurs har en gasmasks-övning och intressant info om CBNR (chemical,biological,radiological,nuclear) Repetionskurs fick välja vilken lektion de ville gå på.

Efter lunch fick alla lyssna till en officer från Fältjägarna som går under artistnamnet Micke Metall och han berättade om Sveriges totalförsvar och dess framtid,mycket intressant  dock kämpade jag samtidigt med en envis lucnhkoma, som  avbröts abrupt av att Micke Metall avslutar sin föreläsning med att sjunga en Ove Törnqvist låt endast ackompanjerad av sin uniform.

På kvällen blev det en grymt bra varierad show med det bästa från veckans tidigare uppträdanden, extra kul med våra 3 komiker som ger en extra dimension på showen tycker jag. Kvällen avslutades med vad jag anar en traditionsenlig ärtsoppa med punsch och pannkakor.

Tack och god natt!

Ärtsoppa och pannkakor
Efter den stora showen

Fredag 11/1
Vi vaknade upp på ett snöigt och stormigt Camp Ånn med en vindstyrka på 9 m/s och byar på dryga 20 m/s. Klockan 07.30 samlades gruppen vid flaggstången för exercis men kapten Sjölund tog beslutet att ställa in eftersom att vädret var så dåligt. Istället gick vi in och samtalade i våra backspegel-grupper. Kl 8 samlades vi återigen vid flaggstången för att sjunga nationalsången då flaggan inte heller kunde hissas. Sedan var det dags att se över och lämna in våra kläder och utrustning. Efter tio-fikat gick vi elever i grundkursen till Storsylen för att skriva det teoretiska provet och sammanfatta kursen, både individuellt och som grupp med många fina diskussioner som följd. Efter detta följde lunch och personliga återkopplingssamtal. Klockan 15.15 var det dags för korum. Det blev en härlig stund med fina musikaliska inslag och ett eftertänksamt tal av Isak Jansson. Efter att vi hade packat ned och lastat PA och instrument samt haft veckans första timme av ”fri lek” samlades vi alla i matsalen för avslutningsmiddag. Toastmaster var Daniel Sorange och detta var en uppgift som han bemästrade på ett fantastiskt sätt. Middagen varvades med härlig musik och känslosamma tal. Det var häftigt att sitta där och inse hur väl gruppen hade vuxit samman på bara sex dagar och det var lätt att känna sig tacksam för den ödmjukhet, välvilja och öppenhet som hela tiden har lyst igenom hos alla under veckan. Så småningom tog middagen slut och vi gick in till puben för ett sista jam. Fjällräddarna som varit vår trogna publik hela veckan satt förväntansfulla i sina stolar och peppade hos hela kvällen. Under jammet blev vi också tilldelade våra kursintyg och det är med stolthet och stor glädje som jag kan kalla mig för fältartist. Slut på meddelandet!

Lastning av cases

Lördag 12/1
Sista dagen på kursen. 07:30 sista avlämningen och kramar. Vi hjälptes åt att plocka iordning det sista. 07:45 packa det sista 08:05 vinka av de andra till flygplatsen Så gott som alla flög tillsammans. Förutom en tapper trio som glänste på tåget söderut. 9:56 tåget från Ånn 11:15 picknick på tåget 13:00 läsa alla andras statusar om hur skönt det var att vara hemma. 14:00 tågbyte Sundsvall 15:00 fruktstund+spel och lek på tåget 17:16 på Arlanda, snart hemma. Det känns redan lite tomt efter att ha vinkat av alla. Konstigt att inte gå upp tidigt imorgon bitti och käka frukost inför en fullspäckad dag tillsammans. -Men det ska också bli väldigt skönt med sovmorgon imorgon. Slut.

På flygplatsen
På tåget

Vi tackar samtliga för en fantastisk vecka, hoppas vi ses snart igen!